Erasmus+ KA2 CEC ECE

W Podkarpackim Centrum Edukacji Nauczycieli w Rzeszowie Oddział w Przemyślu 5 czerwca 2018 r. odbyła się Wojewódzka Konferencja „Projekty międzynarodowe w ramach Programu Erasmus+ szansą na rozwój uczniów i nauczycieli”.

W konferencji wzięło udział ok. 70 nauczycieli, dyrektorów szkół, przedstawicieli JST oraz uczniów, przybyłych z różnych stron województwa podkarpackiego. Konferencję swoją obecnością zaszczyciła Pani Katarzyna Kuczmenda – Zastępca Dyrektora Departamentu Edukacji, Nauki i Sportu Urzędu Marszałkowskiego w Rzeszowie oraz Pani Anna Kozłowska z Wydziału Edukacji Urzędu Miejskiego w Przemyślu. Gościem specjalnym konferencji była Pani Iwona Karkliniewska z Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji, Narodowej Agencji Programu Erasmus+ z Warszawy.

Konferencję otworzyli Pan Zbigniew Hamielec – Wicedyrektor PCEN ds. Oddziału w Przemyślu oraz Pani Dorota Kotuła – Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 4 im. ks. Jana Twardowskiego w Przemyślu. Celem konferencji było stworzenie podkarpackim szkołom szerokiej płaszczyzny do dzielenia się doświadczeniem oraz upowszechniania rezultatów projektów współpracy międzynarodowej realizowanych w ramach programu Erasmus+.

Mapa sieci kontaktów zagranicznych, którą uczestnicy zrobili podczas konferencji, obrazuje ogromny zakres możliwości i szans, jakie daje dofinansowanie działań szkół podkarpackich z programu Erasmus+. W trakcie konferencji uczestnicy mogli się zapoznać z całym przekrojem rezultatów projektów realizowanych od przedszkola, szkół podstawowych, szkół ponadpodstawowych. Również nasze przedszkole za pośrednictwem nauczycielki Karoliny Witek miało okazję zaprezentować na tej konferencji swoje doświadczenia związane z programem Erasmus+ i projektem Creating, experimenting and cooperating – improving practices in Early Childhood Education.

Kolejnym modułem, jakim zajmujemy się w projekcie jest POWIETRZE. Poniżej można obejrzeć efekty pracy nad tym modułem

Po wszystkich poprzednich działaniach uzyskaliśmy pewność co do znaczenia Powietrza. Czyste powietrze jest bardzo ważne. Zdecydowaliśmy się zorganizować happening w naszej wiosce – „CZYSTE POWIETRZE WOKÓŁ NAS”. Przygotowaliśmy specjalne banery z hasłami, zrobiliśmy plakaty z ilustracjami i wyszliśmy przed Przedszkole. Próbowaliśmy rozmawiać z ludźmi, z którymi się spotykaliśmy, staraliśmy się pokazać nasze hasła i plakaty kierowcom mijających samochodów. Naszym celem było przekonanie, aby nie spalać odpadów, nie palić papierosów, nie prowadzić samochodu, gdy nie jest to konieczne, nie zanieczyszczać powietrza, którym oddychamy. Jesteśmy pewni, że udało nam się choć trochę zmienić nasz Świat i jesteśmy z tego bardzo dumni !!!


Malowanie powietrzem !!! To było niesamowite. Dmuchaliśmy na farby. Farby stworzyły bardzo dziwne, tajemnicze kształty. Wysuszyliśmy te kształty, wdmuchując na nie powietrze przez rury. Następnie malowaliśmy rysunki za pomocą pędzli i tworząc piękne arcydzieła.

Można również obejrzeć piosenkę i powietrzu w wykonaniu naszych przedszkolaków
https://youtu.be/NV_p94YeBHA

Ogień i powietrze. Trochę niebezpieczne, więc musieliśmy być ostrożni i pełni uwagi. Widzieliśmy ogień w powietrzu, zauważyliśmy, że ogień nie jest możliwy bez powietrza. To było naprawdę niesamowite.

Przeprowadziliśmy wiele eksperymentów związanych z powietrzem. Próbowaliśmy zobaczyć powietrze,sprawdzić czy ma ono ciężar, próbowaliśmy przenieść powietrze, oraz zobaczyć, jak powietrze oddziałuje z wodą. Próbowaliśmy również ogrzać powietrze i zobaczyć, co się wtedy stanie. Wszystkie eksperymenty były bardzo ciekawe i dzieci wykonywały ję wspólnie z nauczyciele w dużym skupieniu.

Po wizycie na lotnisku Rzeszów-Jasionka i Politechnice Rzeszowskiej, w naszym przedszkolu odbyły się zajęcia prowadzone przez studentów Politechniki Rzeszowskiej. Panowie studiują Aeronautykę i technologie kosmiczne. Zrobili kilka prezentacji i eksperymentów związanych z powietrzem, wiatrem, ciśnieniem, lataniem.Dzieci były bardzo zainteresowane a także usatysfakcjonowane, ponieważ prezentacje, które obejrzały były ciekawe i inspirujące. Studenci Politechniki Rzeszowskiej zaprezentowali również prawdziwy symulator lotów w naszym Przedszkolu. To był symulator szybowca. Po szczegółowych instrukcjach wszystkie dzieci i nauczyciele mieli możliwość poczucia się przez jakiś czas jak prawdziwy pilot szybowcowy.

Podczas naszych zajęć w module POWIETRZE odwiedziliśmy z dziećmi z naszego Przedszkola Lotnisko w Rzeszowie-Jasionce. Dzieci bardzo interesowały się samolotami, ich startami i lądowaniami. Zauważyły, jak ważny i interesujący jest transport lotniczy.

Po powrocie ze szkolenia w Portugalii odbyliśmy spotkanie ze wszystkimi dziećmi z naszego przedszkola. Pokazaliśmy dzieciom przywiezione pamiątki, zdjęcia i naszą maskotkę opowiadającą wszystko, co widziała i czego się nauczyła.


W dniach 19-23 marzec 2018r. troje nauczycieli z naszego przedszkola wyjechało na 5-cio dniowe szkolenie w ramach projektu ERASMUS + do Porto w Portugalii. Celem szkolenia była możliwość zdobycia wiedzy o systemie edukacji i funkcjonowaniu tamtejszych placówek oświatowych najniższego szczebla – czyli funkcjonowanie przedszkoli. Panie mogły uczestniczyć w zajęciach organizowanych przez nauczycieli uczących w tamtejszych szkołach, zapoznać się z kulturą i zasadami jakie panują placówkach znajdujących się w miejscowości Villa de Gaia. Spotkanie w Portugalii było również podsumowaniem i zakończeniem pierwszego z czterech zaplanowanych modułów – WODY. Było to bardzo pouczające doświadczenie, a zdobyta wiedza zostanie z pewnością wykorzystania do usprawniania i urozmaicania zajęć prowadzonych w naszym przedszkolu. 

A tak w skrócie wyglądało szkolenie w Portugalii (krótka prezentacja)

https://prezi.com/view/IViFyz8bC26PQUQTraYs

A tak wyglądała wspólna praca nauczycieli i dzieci nad pierwszym modułem projektu WODA, a więcej efektów naszej pracy można zobaczyć w prezentacji pod adresem:

https://prezi.com/view/QcCMiE9p6CUBrzEXl1pX/




Tworzymy, eksperymentujemy i współpracujemy – poprawa praktyk edukacji przedszkolnej
Erasmus+ (Konkurs: 2017, KA2 – Partnerstwa Strategiczne – Współpraca szkół, KA219 – Partnerstwa strategiczne współpracy szkół) Termin realizacji: 1.09.2017 – 31.08.2019 Partnerzy: Portugalia – Valongo – Agrupamento de Escolas de Campo (Cristina Gonçalves) – Lider projektu Portugalia – Gaia – Agrupamento de Escolas de Valadares (Maria de Lurdes Rodrigues) Grecja – Rethymno – 1st  Nipiagogio Rethymnou (Aliki Rapakosta) Bułgaria – Wraca – Zname na mira (Anzhela Ilieva) Litwa – Kelme – Kelmes „Kulverstuko” lopselis-darzelis (Irina Paradnikaitė-Abromavičienė) Chorwacja – Varaždin – Djecji  vrtic Djecji svijet (Tea Pirker Novosel) Polska – Kraczkowa – Przedszkole Publiczne w Kraczkowej (Jolanta Magnowska) Cele projektu: – promowanie współpracy pomiędzy nauczycielami i dziećmi w Europie – poznawanie nowych narzędzi w celu poprawy komunikacji i rozwoju nowych umiejętności – podniesienie jakości edukacji przedszkolnej w instytucjach partnerskich, – zapewnienie lepszych możliwości dzieciom w ich procesie uczenia się poprzez podejście kreatywne, holistyczne i włączające – zapewnienie lepszych możliwości dzieciom do rozwijania nowych umiejętności, takich jak kreatywność, ciekawość, samoregulacja, samoświadomość i interpersonalne umiejętności społeczne – zapewnienie lepszych możliwości nauczycielom i dzieciom w rozwijaniu umiejętności językowych i ICT. – zapewnienie lepszych możliwości nauczycielom w dzieleniu się wiedzą, porównywaniu różnych podejść do edukacji, tworzeniu nowych materiałów dydaktycznych, wymianie przykładów dobrych praktyk w edukacji wczesnoszkolnej.   Prace nad projektem rozpoczęliśmy na początku roku szkolnego. Przygotowałyśmy prezentację na temat naszej miejscowości, okolic i przedszkola. Została ona zaprezentowana na pierwszym spotkaniu w Bułgarii. Wraz z dziećmi wybrałyśmy maskotkę Smoka Wawelskiego, który z nauczycielami będzie uczestniczył we wszystkich spotkaniach i szkoleniach, następnie po powrocie przekaże dzieciom to czego doświadczył. Pierwszym wspólnym działaniem był konkurs na logo projektu. Ogłosiliśmy konkurs dla rodziców i dzieci. Wpłynęło wiele ciekawych prac. I miejsce zajęła praca Antosia Balawendra. Praca ta wzięła udział w międzynarodowym głosowaniu. Logo projektu to praca koleżanek z Grecji. Do końca lutego nauczyciele z każdej grupa przygotowują i przeprowadzają zajęcia na temat pierwszego modułu „Woda”.